Nieuw advies van Hoge Gezondheidsraad rond de marketing van ongezonde voeding bij kinderen

Op 12 oktober lanceerde de Hoge Gezondheidsraad (HGR) een advies rond de marketing van ongezonde voeding bij kinderen. Men haalt aan dat er in België nog onvoldoende gebeurd is om kinderen en jongeren hiertegen te beschermen. De HGR haalt daarnaast aan dat de marketing van ongezond voedsel voor kinderen geëvolueerd is. Kinderen worden nu bijvoorbeeld blootgesteld aan in-game reclame, via weggeefacties in winkels of kidinfluencers. Bovendien haalt men aan dat zelfregulatie vanuit de voedingsindustrie onvoldoende is.

De HGR roept daarom de verschillende overheden (Europees, federaal, regionaal en lokaal) op om een regelgeving in te voeren die kinderen en jongeren (tot 18 jaar) beschermt. De HGR adviseert o.a. dat marketing voor ongezonde voeding verboden wordt op plekken waar kinderen en jongeren samenkomen. Daarnaast pleit men voor een uitzendverbod op reclame voor ongezonde voeding tussen 6u (’s morgens) en 11u ’s avonds.

Het volledige advies vind je hier. De WHO waarschuwt al langer voor de negatieve effecten van marketing van ongezonde voeding bij kinderen en roept overheden op in te grijpen. Hun meest recente rapport vind je hier.  

Meer nieuws
  • De nieuwe fiches voor ouders zijn er!

    AUG 23- Ontdek hier de nieuwe fiches voor ouders.

  • Eerste Hulp bij Moeilijke Gevoelens

    JUL 23- Na ´Eerste Hulp bij Psychische Problemen (EHBP)´ voor volwassenen zijn er nu ook pakketten voor kinderen. Lees meer.

  • Het aantal 2-jarigen met overgewicht in Vlaanderen blijft stabiel

    JUL 23- Agentschap Opgroeien rapporteert over nieuwe gewichtscijfers bij 2-jarigen. Lees meer!

  • WHO-richtlijn en toolkit rond de marketing van ongezonde voeding bij kinderen

    JUL 23-  De WHO lanceert een nieuwe richtlijn en toolkit rond de marketing van ongezonde voeding bij kinderen en jongeren. Lees hier meer!

Bekijk al het nieuws
Survey
OPGELET! Dit is de oude website van Eetexpert.