Feiten en fabels
Net zoals we moeten leren slapen, spelen, werken… moeten we ook leren ‘eten’. Ons eetgedrag wordt gestuurd door verscheidene factoren die elkaar beïnvloeden: smaak, fysiologie, psychologie en context.
Naar de ontwikkeling van smaak? Naar de normale fysiologie van ‘honger’ en ‘zin’ ? Naar de invloed van psychologische factoren als temperament, eetstijl en leerprocessen? Naar de invloed van de sociale omgeving? Onze Groeiwijzer en de samenvattingsfiche van de Groeiwijzer die je hieronder kan downloaden helpen je vast op weg.
Evenwichtig eten gaat over meer dan enkel de voeding die men eet. Het gaat ook over hoe met voeding wordt omgegaan en de houding die men ten opzichte van voeding heeft. Evenwichtig eetgedrag staat voor het leren omgaan met voeding en eten, en kunnen we samenvatten in vier vaardigheden. Deze vaardigheden worden samengevat onder het begrip eetcompetentie (Satter, 2007). Binnen Eetexpert noemen we hen de vier G’s van evenwichtig eetgedrag: GEZELLIG, GEVARIEERD, GENOEG en GEREGELD.
Cross-sectioneel onderzoek toonde aan dat er een omgekeerde relatie is tussen eetcompetentie en eetproblemen/eetstoornissen: mensen die hoog scoorden op eetcompetentie rapporteerden minder symptomen en kenmerken van eetstoornissen (Brown, Larsen, Nyland & Eggett, 2013; Lohse, Satter, Horacek, Gebreselassie & Oakland, 2007). Meer onderzoek is nodig om na te gaan of eetcompetentie ook beschermend is tegen de ontwikkeling van eetstoornissen.
Meer weten? Kijk hier en hier of download onze fiche over eetcompetenties onderaan deze pagina.
Een gezonde leefstijl is meer dan gezond eten en voldoende bewegen. Een gezonde leefstijl heeft ook te maken met een goede slaaphygiëne, manieren hebben om met stress om te gaan en mild kunnen zijn voor jezelf.
Kijk naar onze fiche ALLES of op www. gezondleven.be