YouTube past beleid aan

Op 18 april kondigde YouTube aan dat ze veranderingen zullen aanbrengen in hun aanpak van content gerelateerd aan eetstoornissen. Zij werkten hiervoor samen met experten van NEDA (National Eating Disorder Association) en ALUBA (Asociación de Lucha contra la Bulimia y la Anorexia)

Ze zullen content met verstoord eetgedrag, zoals het sterk reduceren van calorie-inname of purgeergedrag verbieden. Daarnaast wordt ook content waar er sprake is van pesterijen gerelateerd aan gewicht verboden.

Er wordt wel een uitzondering gemaakt voor video’s die gaan over het herstel van een eetstoornis of video’s die passen binnen het EDSA-kader (Educational, Documentary, Scientific or Artistic). Voor deze video’s wordt een leeftijdsrestrictie (niet toegankelijk voor < 18j) geïmplementeerd en/of wordt er informatie getoond waar mensen terecht kunnen voor hulp.

Dat een sociale media-platform stappen zet om zijn gebruikers te beschermen tegen schadelijke content is belangrijk. Eerder schreef The Academy of Eating Disorders  (AED) al een open brief aan de platformen om hun verantwoordelijkheid te pakken. Door de toegankelijkheid van sociale media is toegang tot schadelijke content veel gemakkelijker. Het is daarom belangrijk dat ook platformen een steentje bijdragen om kwetsbare gebruikers te beschermen.

Binnen Vlaanderen werkten we onlangs mee aan De Influencerfaq, een code die influencers ondersteunt en houvast geeft in hun communicatie over bepaalde thema’s. De Toolbox voor mediamakers geeft houvast aan mediamakers in hun communicatie rond eet-en gewichtsproblemen.

Meer nieuws
  • De nieuwe fiches voor ouders zijn er!

    AUG 23- Ontdek hier de nieuwe fiches voor ouders.

  • Eerste Hulp bij Moeilijke Gevoelens

    JUL 23- Na ´Eerste Hulp bij Psychische Problemen (EHBP)´ voor volwassenen zijn er nu ook pakketten voor kinderen. Lees meer.

  • Het aantal 2-jarigen met overgewicht in Vlaanderen blijft stabiel

    JUL 23- Agentschap Opgroeien rapporteert over nieuwe gewichtscijfers bij 2-jarigen. Lees meer!

  • WHO-richtlijn en toolkit rond de marketing van ongezonde voeding bij kinderen

    JUL 23-  De WHO lanceert een nieuwe richtlijn en toolkit rond de marketing van ongezonde voeding bij kinderen en jongeren. Lees hier meer!

Bekijk al het nieuws
Survey
OPGELET! Dit is de oude website van Eetexpert.