Enkele lees- en kijktips

IN DE KIJKER: Enkele lees- en kijktips

  • De presentaties van de  BASO “free communications meeting” staan online!

Op 9 februari vond de jaarlijkse “free communications meeting” van de Belgian Association for the Study of Obesity” plaats. De presentaties van deze bijeenkomst vind je hier: https://belgium.easo.org/publications

  • De highlights van het “Europan Congress on Obesity” staan online!

Van 28 april tot 1 mei vond het 26ste ECO plaats. De “European Food Information Council” interviewde de experts (inclusief enkele collega’s van Universiteit Gent en Universiteit Antwerpen). Beluister hun input via deze link.  

  • Position statement van de AED rond de ethische afweging tussen potentiële risico’s en verwachte voordelen in wetenschappelijk onderzoek

De International Academy on Eating Disorders publiceerde een position statement rond bewaken van het welzijn van participanten in wetenschappelijk onderzoek naar de aanpak van overgewicht. De AED roept op om een verhoogd risico op eetstoornissen in rekening te brengen bij de afweging van de potentiële voordelen van dergelijk onderzoek.  De position statement vind je hier.

  • De WHO waarschuwt voor digitale marketing gericht op kinderen

De WHO (Europa) waarschuwt dat kinderen via online/sociale media (wellicht) sterk blootgesteld worden aan reclame voor voeding hoog in suiker, zout en vetgehalte, alcohol en rookwaren (incl. elektronische sigaret). Er zijn weinig data rond blootstelling aan digitale marketing bij kinderen, en er worden voorstellen gedaan om dit in kaart te brengen. Voor meer info, klik hier.

Meer nieuws
  • De nieuwe fiches voor ouders zijn er!

    AUG 23- Ontdek hier de nieuwe fiches voor ouders.

  • Eerste Hulp bij Moeilijke Gevoelens

    JUL 23- Na ´Eerste Hulp bij Psychische Problemen (EHBP)´ voor volwassenen zijn er nu ook pakketten voor kinderen. Lees meer.

  • Het aantal 2-jarigen met overgewicht in Vlaanderen blijft stabiel

    JUL 23- Agentschap Opgroeien rapporteert over nieuwe gewichtscijfers bij 2-jarigen. Lees meer!

  • WHO-richtlijn en toolkit rond de marketing van ongezonde voeding bij kinderen

    JUL 23-  De WHO lanceert een nieuwe richtlijn en toolkit rond de marketing van ongezonde voeding bij kinderen en jongeren. Lees hier meer!

Bekijk al het nieuws
Survey
OPGELET! Dit is de oude website van Eetexpert.